Tanulási tippek, tanulási technikák – amikről én tudok.
Sziasztok!
Mányoki Györgyinek hívnak, ennek az Online Nyelvstúdiónak az alapítója vagyok. Sok éve gyűjtögetem a különböző tanulási tippeket, tanulási technikákat, tanfolyamokon veszek részt, majd gyorsan ki is próbálom magamon a friss recepteket. Ezeket kísérlem meg most áttekinteni, összefoglalni ebben a kicsit hosszúra sikerült írásomban – persze még így is a teljesség igénye nélkül. Kívánom, hogy miután türelmesen végigolvastad a tanulási tippek sorát, találj köztük Te is magadnak hasznos módszert, és egyben arra is biztatlak,
légy kreatív és érezd magad közben jól, ha tanulásról van szó!
Mivel már az iskolában is felkészülhetünk arra, hogy életünk során kikerülhetetlen lesz a pályamódosítás, a munkahelyváltás, ezért ma már jól ismert fogalom az élethosszig tartó tanulás. Így aztán sokszor felnőtt fejjel kell megtanulnunk újra “tanulni”, beosztani a csekélyke, rendelkezésre álló időnket és a tananyagot. Én arra jöttem rá, hogy nem kell született zseninek lennünk ahhoz, hogy sikeresen vegyük az akadályokat felnőttként is, de nem árt, ha vannak a tarsolyunkban olyan tanulási tippek, amikkel könnyen tanulunk. A hatékony tanuláshoz persze sok mindenre van szükség.
Tanulási tippek 1. Külön tanulóasztal/tanulósarok
A külön tanulóasztal, tanulósarok kiválasztásakor fontos szempont, hogy figyelmünket a lehető legkevesebb dolog tudja elterelni. Ezenkívül jól el kell különítenünk a szabadidős és más tevékenységeket a tanulástól. Tartsuk szem előtt azt is, hogy mindannyiunknak megvan a maga bioritmusa, így vannak olyan időszakok, amikor valahogy könnyebben tanulunk: nálam ez például este van, amikor elcsendesedik a ház… De képtelen lennék például hajnalban könyvet venni a kezembe (pedig akkor is csend van). A kutatók felfedezték, hogy legjobban az elalvás előtt ismételtekre emlékszünk vissza, azaz éjszaka, az alvás ideje alatt raktározódik el a hosszú távú memóriánkba a megtanult anyag.
Tanulási tippek 2. A tanulás céljának pontos meghatározása
Nehéz fába vágja a fejszéjét az, aki homályos célokkal vág neki a tanulásnak. Tudnunk kell pontosan, hogy miért is lesz az hasznos a számunkra, miért akarjuk elsajátítani az anyagot, és a legjobb, ha ez nem valami külső kényszer.
A tanulásra szánt időnket is jól be kell osztanunk: én úgy szoktam, hogy veszem az anyagot és a rendelkezésre álló időt (amiből egy kicsit mindig tartalékolok a nem várt eseményekre), és részcélokra osztom. Van, amikor jobban, van, amikor lassabban tudok haladni, ilyenkor rugalmasan „újratervezek”.
Tanulási tippek 3. A tiszta struktúra a fejben, nagyobb sikert jelent a tanulásban
Hogy mit is jelent ez pontosan? A megtanulandó anyag mondjuk 100 oldal. Először átfutom a tartalomjegyzéket és a főbb címeket. Ezt egy fekvő A4-es oldalon felvázolom. Ekkor pontosan látom, hol vannak a nagyobb egységek, így azoknak külön egy-egy vázlatoldalt szánok, amikre a kulcsszavak kerülnek. Ezt a technikát egyébként „mind map” (elmetérkép) technikának hívják, és ennek segítségével egy rendszer alakul ki a fejedben a tananyagról, amihez ezután könnyebb lesz kötni például a bebiflázandó definíciókat.
Ha van rá lehetőségünk, érdemes „próbavizsgát” tennünk, és azután az ott feltárt hiányosságokat célzottan tanulni a vizsgáig (ami már jól megy, azt csak átfutjuk).
Tanulási tippek 4. Pozitív és bizakodó hozzáállás a megtanulandó anyaghoz
Ez nem mindig könnyű, de azzal, ha ezt nem tesszük meg, akadályt építünk saját elménk számára, amit le kell győznie, mielőtt a tananyaghoz fogna. Görcsös aggyal és stresszesen nehéz tanulni. Segíthetünk magunkon például azzal, hogy részcélokat tűzünk ki, és azok elérésekor jutalomban részesülünk. Én például ilyenkor „kaptam magamtól” két óra pihenőt az Oxygen wellness pezsőfürdős-szaunás részlegében, vagy akár csak egy körömlakkot matricákkal. Azt nem tudom megmondani, neked mi okoz örömöt, de az önjutalmazós módszer hidd el, beválik.
Tanulási tippek 5. Változatosság gyönyörködtet: tanulói típusok és néhány bevált technika
Végül elérkeztünk a legfontosabb részhez: a változatosság és a módszerek kitalálásában a kreativitásod szükségességére hívnám fel a figyelmedet. Tanulj egyedül, párban vagy közösségben, minden esetben vannak jól bevált technikák, de ha adott esetben épp valami nem működik jól, gond nélkül keress másikat. Fontos tudatosítanod magadban, hogy te melyik tanulói típus(ok)hoz tartozol leginkább, mert az megkönnyíti a számodra hatékony módszerek kiválasztását:
A típus:
leginkább hallás után tanul. Ő az, aki az előadásokon figyel, otthon alig tanul, mégis átmegy a vizsgákon. A nyelvtanuláskor neki sok eredeti szöveg, hanganyag hallgatása javasolt, a tananyagot érdemes hangosan felolvasnia, és akkor tényleg játszva tanul. Neki lesz szuper a kiejtése, de lehet, hogy a nyelvtannal sokáig hadilábon fog állni.
B típus:
leginkább olvasott szöveg alapján tanul. Mindent megjegyez, amit lát, tudja, hogy a lap alján található az adott táblázat, és az pontosan mi után következik. Neki javasolt két nyelven olvasni kedvenc könyvét, ő szívesen kiírja a szótárba az ismeretlen szavakat, mert mint mondja, avval is tanul. Jó lesz a helyesírása idegen nyelven is (mert emlékszik rá, hogy van leírva), és neki általában nem okoz nehézséget a nyelvtani szabály megtanulása sem. Ha ebbe a típusba tartozol, érdemes elolvasnod Lomb Kató könyvét. Német nyelvtanulás Lomb Kató tippjeivel
C típus:
elvont gondolkodású, ő máshonnan közelíti meg a tanulandó anyagot és nagyon kommunikatív. Leginkább definíciókkal és fogalmak segítségével érti meg az összefüggéseket. Ez a csoport talán a legritkább.
D típus:
ő az, aki emlékszik arra, hogy a kérdezett leckerészt épp a nagymama illatos rózsalugasában tanulta… A szagemlékek alapján asszociál.
E típus:
ő az új generáció képviselője. Nagyon jól tájékozódik a neten, könnyedén tanul a TV, számítógép segítségével. Az online oktatást tulajdonképpen neki találták ki. Neki érdemes a világhálón kalandoznia, közösségi portálokhoz csatlakozni. Érdeklődéséből kifolyólag nagyon motivált lesz az idegen nyelv elsajátítása terén, nem kell sokáig nógatni, hiszen így még több kapu nyílik ki előtte… Ha ezt megérti, határ a csillagos ég.
F típus:
ő a tipikus személyfüggő. Ha megtalálja azt a tanárt, akihez kötődni tud, akit megkedvel, akkor nincs előtte akadály, bármit meg fog tudni tanulni, egyszerűen mert sosem tudna csalódást okozni a szeretett tanárnak. Bizonyára jó néhányan emlékszünk általános iskolai Kati nénikre, akik előtt képtelenség, egyenesen szégyenletes lett volna felkészületlenül állni. Neki fontos tehát, hogy a megfelelő tanárt – akár csoportban, akár egyénileg – megtalálja, aki kellő figyelmet szentel rá és aki személyisége révén motiválni tudja őt. Persze az oktató személye idővel változhat, ahogy a tanuló személyisége is változik.
G típus:
nála az értelmére, belátására hatva lehet célt érni. Neki fontos, hogy tudja, mi hogyan működik, tudományos okokat, bizonyítékokat keres, nála a hitrendszerrel nem sokra mész. Az számára például nem magyarázat, hogy majd később megérted, ha eljön az ideje, ő azonnal tudni akarja.
A módszerek száma mára már szinte végtelen. Azt érdemes azonban tudni, hogy más típusú tanulóhoz más-más módszer jelenti a kulcsot a zárba.
További változatos módszerek, tanulási tippek:
- Összefüggő, hosszú szövegeknél érdemes szövegkiemelőt használni, részenként összefoglalni, vázlatot/mind map-et készíteni, kulcsszavakat kiírni, hangosan felolvasni. Mi a csuda az a mind map? Nos, ez a hosszabb tananyagok esetén hasznos eszköz, egy jól áttekinthető “gondolati térkép”, melyet én egy fekvő A4-es oldalra rajzolok fel és színezek ki, valamint különböző formákat is használok hozzá. A fő témát a lap közepére írom, és a gondolataimat, az általam fontosnak tartott kulcsszavakat (a szöveg olvasása közben) vonalakkal összekötve szintén odaírom. Azokhoz is tartozhatnak gondolatok, amiket újra vonalakkal kötök össze, és így tovább. Nem kell tudnunk különösen szépen rajzolni, a lényeg az ábránk logikus felépítése.
- Fontos a rendszeres ismétlés, valamint hogy egy-két nap múlva újra elolvassuk az anyagot. Ez az ötlet az alapja a már régóta ismert Leitner-kártyás módszernek is. Eredetileg kis kártyák egyik oldalára mondjuk felírták a megtanulandó fogalom nevét, a másikra a definíciót. Utána betették az összeset egy dobozba (zsákba, vagy kinek mi tetszik). Azután vettek még üres dobozkákat – a kutatók szerint öt doboz az optimális -, és beszámozták őket. Az első körben az első dobozból kihúzott lapocska anyagát megtanuljuk, majd visszatesszük oda, és eltesszük. Megadott idő után ismét elővesszük, és kikérdezzük magunktól. Amire emlékeztünk, az átkerül a második dobozba, amire nem, az marad az elsőben. Újabb idő elteltével leellenőrizzük, hogy mire emlékszünk a kártyácskákból. Ha tudjuk, továbbléphetünk egyet, ha nem, visszakerül minden a kiinduló dobozunkba. Így, ami könnyen megy, az hamar az ötödik dobozba jut, ami pedig nem megy, az mindig visszacsúszik a start vonalhoz. (Abból érdemes puskát írnunk.) Az ötlet tehát abból a megfigyelésből indult ki, hogy vannak, amiket könnyebben megjegyzünk, míg másra több időt kell szánnunk, többet kell ismételnünk. A jobb időkihasználás érdekében pedig hasznosabb, ha azt ismételjük többször, ami még nem megy elég jól, és nem vesztegetünk el túl sok időt arra, amit már kívülről fújunk. Ma a legtöbb flashcard/online szótanuló program ezen alapul.
- Adatok, szabályok, definíciók tanulásakor jó, ha először saját szavainkkal foglaljuk össze, elmagyarázzuk, lefordítjuk magunk számára a “bikkfanyelvet”, és főként a szabályoknál szerencsés példákkal együtt tanulni. Nyelvtanulás esetén különösen fontos, hogy ne elszigetelten tanuld a szavakat, hanem kifejezésben, hovatovább egyszerű mondatok segítségével. Ezek lehetőleg rád vonatkozzanak, mert úgy könnyebben megjegyzed őket.
- Ha sorrendet kell megtanulnunk, jó lehetőség az ún. asszociációs technika, ahol pl. egy ismert út révén – mondjuk otthonról a munkahelyig -, az egymást követő helyszínekhez képi asszociációkat rendelünk és így jegyezzük meg a sorrendet. Figyelem! Minél meghökkentőbb az elképzelt kép, annál jobban megjegyezzük.
- Nyelvtani szabályok vagy épp a matematikai feladatoknál fontos a bevésés, amit sok-sok teszt, feladat megoldásával, gyakorlásával érhetünk el. Itt is a példamondat megtanulása segíthet, hogy beszéd közben ne kelljen végigpörgetned magadban a szabályt.
- És ha eljött a számonkérés ideje, nagyon fontos, hogy mindig győződjünk meg arról, hogy megértettük a feladatot. (Persze nyelvvizsga esetén értékes perceket lehet megspórolni avval, ha már ismerjük a típusfeladatokat.)
- Ha pedig eredeti, idegen nyelvű szöveget kell meghallgatnunk és minél jobban megértenünk, akkor nagyon fontos, hogy ne ragadjunk le egy-egy szónál, amit nem értünk, mert akkor menthetetlenül lemaradunk. Kabat-Zinn kutató MBSR-programjának a középpontjában is ez áll (Mindfulness Based Stress Reduction, ami annyit tesz: tudatos figyelmen alapuló stresszcsökkentés). Ő tudatos figyelem alatt azt érti, hogy “szándékosan a jelen pillanatra figyelünk, ítéletmentesen”. Fogadjuk el, hogy nem baj, ha nem értünk meg minden szót azonnal (az a fő, hogy a lényeget értsük), mint ahogy az sem baj, ha beszéd közben nyelvtanilag hibás a mondatunk, vagy nem tökéletes a kiejtésünk.
Nagy örömmel venném, ha megosztanád velem az itt fel nem sorolt, jól bevált praktikádat, tanulási tippek, technikák sorát, és én is szívesen segítek, ha kérdésed van! Írj bártan!
Egy azonban biztos: “Az egyetlen, amit érdemes rosszul tudni, az az idegen nyelv”. A fontos az, hogy képesek legyünk kommunikálni: megérteni és megértetni magunkat, és akkor kitárul a világ számunkra.
Kasem Ibrahim
Tiszteletem !!
Kasem Ibrahim vagyok…22 éve itt élek Magyarországon (Budapesten)…. A bajom az hogy szeretnék tanulni és sajátítani az angol nyelvet de valami ok fogva nem marad a fejembe….Pedig van alapom…bizonyos nyelv ismeret tudom, és tanultam… ennek ellenére jártam Angliába két szer 15napig.. ott helyben DACOLVA működöt a tudás 10%-e gondolom én a zavar volt az oka..értetni,kérdezni és érdeklődni voltak sikereim , de megérteni amit az angol mond vissza MAGA A POKOL VOLT !!!Pedig szeretnék vissza térni oda dolgozni:-) NOS 🙂 önerőből próbálok felfrissíteni a tudásomat és emlékezetem… számtalan szer voltam nyelvórákon ide oda… de soha nem tudtam hasznosítani a tudásom és így elfelejtettem amit tanultam… Fáj,de nagyon fáj és elkeserít az hogy ((AKARATOM ELLEN mert akarok)) nem marad a fejemen semmi.Bennem lelkileg az mondom,hogy nem szabad fel adni..ismételni kell de nem tudom jutalmazni magamat, ahogy írt: ((Segíthetünk magunkon például azzal, hogy részcélokat tűzünk ki, és azok elérésekor jutalomban részesülünk.)) Én dohos vagyok magamon hogy nem tudok sajátítani semmit….Fel merül a kérdés hogy én hogyan tanulok…. Manapság könnyebbnek tűnik a dolog úgy álltam neki hogy ÍRTAM AMIT TANULOK.. ismételtem 20-30× hogy írással is segítsek magamon, de nem tudom mert nem marad ebből csak egy ezrede ennek amit tanulok… Ha valamit nem tudom olvasni akkor ott van nekem a hangos szótár, ennek ellenére nem nagyon megy… pedig megtanultam a magyar nyelvet és az totál idegen nyelv volt számomra !!
ÖN szerint rossz a technikám ??
Kell-e mennem orvoshoz ez emlékezetem miatt ??
Külső tényezők hatnak rám ??
Nem koncentrálok eléggé??
Nem ismétlem eléggé ?
egyébként 48 éves vagyok és legnagyobb bajom hogy szakoktató vagyok és tanítok :-)…. Nos uram mit szól ??
Tud-e ön nekem segíteni??
Ja egyik kollégám azt mondta nekem hogy : BARÁTOM TE OLYAN VAGY MIT A KIS ELEFÁNT NEHEZEN TANUL ÉS GYORSAN FELEJT:-) Szerintem van ebbe valami!!
Üdvözlöm
Kasem Ibrahim
Ipó Eszter Éva
Nagyon tetszett, amit a fenti szövegben olvastam, úgy érzem hasznát fogom venni.Én abban a helyzetben vagyok, hogy sokat vagyok külföldön és közbe végzem az egyetemet, tehát sokat hiányzom. Érzem azt, hogy le vagyok maradva a többiektől.Az akarat megvan bennem, időt is szánok a tanulásra, de mégis azt érzem hogy nem teljesítek eléggé. Esetleg ha kaphatnék egy jó tanácsot.
Én nem értek egyet az idézettel az idegen nyelvvel kapcsolatban.Én úgy gondolom, aki nyelvet akar tanulni, törekedjen arra hogy minél pontosabban sajátítsa el (kiejtés, nyelvtani helyesség stb.)
Előre is köszönöm.
Üdv.Eszter
Szabina
Nekem az a problémám,hogy a németet egyszerűen nem tudom megtanulni:-( mit tegyek?
NémetOktató
Kedves Szabina, jó lenne tudni, hogy egyébként más nyelv elsajátítása jól megy-e, vagy csak a német okoz Neked nehézséget… A német nyelv az elején nem könnyű, mert a nyelv struktúrája meglehetősen kötött. Kötöttebb az angolnál, sőt a magyar nyelvnél is. De ha rájössz a logikájára onnantól már érdekes:)
Gréta
Pattus
Kedves Mányoki Györgyi!
Én is németül tanulok, több kevesebb sikerrel. 🙂 Szeretnék kimenni elkövetkező 1-2 éveben dolgozni a párom után, tehát a motivációm megvan, mégis rettenetes nehéz, és nem tudok rájönni a logikájára :), pedig számomra az már fél siker lenne. Tudna esetleg valamennyicskét segíteni? Előre is köszönöm!
🙂
NémetOktató
Kedves Pattus!
Hááát az egyszer biztos, hogy a német nyelv egy végtelenül logikus nyelv! 🙂 Persze nem egyszerű, főként az elején. Sajnos innen a távolból nem sok mindent tehetek érted, és az is igaz, hogy mindenkinek magának kell kitaposnia a számára legmegfelelőbb tanulási módszer felé vezető utat… és megtalálni a neki megfelelő tananyagot, esetleg tanárt. Fontos, hogy sok hanganyagot hallgass… És csak egy tanács: valahogy muszáj lenne minél többet elsajátítanod, mielőtt kimész, mert ott már nehezebb lesz a dolgod. Próbáld szisztematikusan, de nem stresszelve feldolgozni a választott tananyagod leckéit. (Most már sok, önálló tanulásra is alkalmas könyv van.) Adj magadnak elegendő időt, és ismételj sokat. Próbálj a megtanult szavakkal egyszerű mondatokat is mondani. Gondold végig, mire lehet majd odakint szükséged: be kell vásárolnod, esetleg a bankban kell intézkedned, lakásbérlést intézni, stb. Ezekhez keress anyagokat, vagy ha tanárt választasz, kérd meg, hogy ezekben segítsen.
Ha megvan a nyelvvizsgád, írj kérlek! 🙂
Györgyi
Pattus
Köszönöm!!!!! 🙂
Patyi Zsolt
Üdv. Engem az érdekelne hogy villámolvasás tanfolyamon vettél e részt vagy erről mi a véleményed, mert én könyv alapján nem tudtam elsajátítani pedig nyelv tanulásra is nagyon hasznos lenne.
NémetOktató
Kedves Zsolt!
Igen, kipróbáltam a villámolvasást is. Először a Scheele által írt könyvből önállóan próbáltam elsajátítani, majd részt vettem egy tanfolyamon is. Én alapból is gyorsan olvasok, de nekem sem a vizsgákra való felkészülésnél, sem a nyelvtanulásnál nem jött be igazán ez a módszer… De ez még nem jelent semmit, mert minden ember más. Lehet, hogy neked bejön:)
Attila
Kedves Györgyi !
Én alapvetően imádom a német nyelvet (sváb család vagyunk).
A ’90-es évek elején tanultam németül középiskolában, nagyon szerettem és nagyon jól is ment, hamar ráéreztem a logikájára. De azóta nem használtam (mert nincs hol használni )
Most szeretném felfrissíteni az akkori tudásomat, ami részben sikerült is.
És szeretném magas fokon a német nyelvet elsajátítani, mert szeretem ezt a nyelvet, szeretem a nyers, de dallamos hangzását is !!!
Kérdésem az, hogy van-e jól bevált, logikusan felépített, dinamikus tananyag, tankönyv, amivel meg lehet tanulni magas szinten a német nyelvet ? Tud-e ilyen könyvet ajánlani, tud-e ilyen tancsomagot ajánlani?
Az én módszerem régen az volt , hogy :
1) az Alany,Tárgy,Részes, Birtokos esetekből táblázatokat csináltam (egyesszám és többesszám) , határozott névelőkre, személyes névmásokra stb és ezt KŐKEMÉNYEN megtanultam, ez az alapja mindennek !
2) Utána a melléknevek 3 féle ragozását tanultam , azaz hogy milyen végződést kap adott esetben a melléknév (Gyenge, Erős és Vegyes ragozás)
3) Szókincs fejlesztése folyamatosan….
4) Hanganyag minden mennyiségben…
Ennyi röviden.
De viszont vannak szlengek, dialektusok, amiket nem nagyon lehet itt megtanulni házilag. Vagy tévedek ?
NemetOktato
Kedves Attila!
A tanulási szisztémájánál én sem tudnék jobbat:) Az alapok – vagyis a pontos nyelvtan ismerete – a német nyelvben elengedhetetlen. Ebben a nyelvben nem nagyon lehet “slendriánkodni”, meg elnagyolni… Valóban sok dialektus van, de hát például a sváb nyelv is egyfajta dialektus (én a suliban németórán vettem észre, hogy gyerekkoromban nem is németül beszéltek a nagyszüleim, hanem svábul). Ugyanakkor az a személyes tapasztalatom, hogy a “Hochdeutsch” ismerete a közös nevező, én legalábbis mindig ehhez viszonyítottam.
Igazából ezen a szinten már érdemes anyanyelvi közegben mozogni, chat-partnert keresni, esetleg eredetiben olvasni a német irodalmat, Önt érdeklő könyveket, stb. Ami pedig a dialektusokat illeti, javaslom, hogy hallgasson a neten német/osztrák rádióadókat, és szép lassan a füle hozzá fog szokni az eltérő dallamhoz, kiejtéshez. (Néha vannak eltérő szavak is – pl. Quark/Topfen -, de azokat meg lehet tanulni.)
Kalmár Csaba
Sziasztok.
Kalmár Csaba vagyok szakközepes nehéz helyzetbe jöttem.
Eddig angolt tanultam de bezárt azaz iskola ahol tanultam és máshova kellet mennem ahol csak német nyelv van. Nem tudok belőle semmit. 11.-es vagyok és gyorsan kéne megtanulnom a dolgokat mivel kezdjem? Vagy hogy hogyan kezdjem??
Előre is köszönöm, ha minél hamarabb tudnál válaszolni! 🙂
Dormuc
Tisztelt NémetOktató!
Lenyűgözőnek és nagyon nagyon hasznosnak tartom a cikkét! Biztos vagyok benne, hogy használni fogom!
Tippek, amikről még hallottam és itt nem láttam: szavak tanulásához érdemes színes cetlikre ráírni az idegen szavakat csak az idegen nyelven és ráragasztani arra a tárgyra, ami a jelentésük, például a Stuhl címkét a székre, vagy magyar jelentéssel együtt olyan helyre, ahova sokat járunk, például hűtőszekrényre, mosdó ajtajára, tükörre…stb.
Üdvözlettel 🙂
NemetOktato
Nagyon szépen köszönjük a tippet:)
Bea
Szia!
Most kezdtem a németet tanulni, de úgy érzem hogy nem megy…..Néha ott tartok hogy feladom.Pedig tényleg minden nap előveszem, van olyan hogy csak esetleg 30 percem van rá a család meg a munka mellett.Az új anyagot tanulom és ismételgettem ez előző anyagokat is és mégis amikor számonkérésre kerül a sor akkor azt érzem hogy minden kimegy a fejemből és leblokkolok.Pedig a barátnőm a tanárom és mégis olyankor alig merek megszólalni, pedig megszeretném mutatni magamnak (és a férjemnek aki nem sok reményt fűzött hozzá hogy ez nekem menni fog) hogy talán végre valami sikerülhet nekem is.Érzem hogy a tanulás már nem megy úgy mint régen hiszen 39 évesen újra elkezdeni tanulni az érettségi óta nem egyszerű.Vagy talán meg kellene tanulnom a saját technikámat főleg a nyelvtannal kapcsolatosan mert számomra az a nehéz és az önbizalmamat megerősíteni hogy képes vagyok rá?Vagy létezik olyan hogy valakinek nincs érzéke a nyelvtanuláshoz vagy a memóriával vannak gondok?
Üdvözlettel:
Babóca
NemetOktato
Kedves Babóca!
Felnőtt fejjel újra belekezdeni a tanulásba, esetleg sok-sok év szünet után, sosem könnyű. Ugyanakkor megvan az az előnye, hogy tudatosan meg tudja figyelni az ember saját magát, tanulási szokásait. Ha valahogy nem megy, akkor tovább kell keresgélni a módszerek között. Ha nem megy reggel, akkor meg kell próbálni este. Ha úgy könnyebb, hogy mindent lemásol az ember, sokszor átírja a szótár füzetét, akkor emellett kell kitartani. Itt most meg kell tanulni “tanulni” is. És nem szabad hagyni, hogy átragadjon ránk mások negatív elvárása. A legszerencsésebb talán ilyen esetben az lenne, ha az elején titokban tanulnál a barátnőddel, és otthon csak azt mutatnád, hogy ismerkedsz a nyelvvel, mert most épp ez a hobbid:) Nagyon fontos, hogy ne legyen semmiféle görcs benned a tanulással kapcsolatban.
Én még nem találkoztam olyannal, akinek ne sikerült volna. Igaz azonban az is, hogy a nyelvérzéktől is sok függ – pl. a szép kiejtés, a gyorsaság…, de kommunikálni alapszinten mindenki meg tud tanulni, ha van rá elég ideje és szorgalma.
A német nyelvtan elsajátításának valószínűleg az a trükkje, hogy kis egységekre kell bontani, és csak akkor szabad továbbmenni, ha az már könnyedén megy. Vagyis kezdők először ügyesen tanuljanak meg egyszerű igéket ragozni – ebben segíthet a tanárod is, akár úgy, hogy mindegyikkel írtok egy számodra hasznos mondatot. Aztán lépjetek tovább. Néhány nap/hét múlva pedig ismételjetek. Lehet, hogy ez-az kimegy a fejedből, de nem baj, engedd meg magadnak a hibázás, felejtés lehetőségét is – ez is a tanulás része. Inkább arra koncentrálj, amit már sikerült megtanulnod.
Egy idő után egyszer csak azt fogod észrevenni, hogy egyre könnyebben megy, és így egyre nagyobb magabiztosságra és önbizalomra teszel szert. És ne felejtsd el: a nyelvtanulás olyan mint a hosszútávfutás, nem az győz, aki az elején jól startol, hanem akinek türelme és kitartása van végigmenni az úton.
“Bogyó :)”
Nora Ilona
Kedves Nemet oktato:)
Nekem is vannak nehèzsègeim a Nèmet nyelvvel sajnos.
Szerencsèmre kint èlek ès a munkahelyem is biztos a kereskedelemben dolgozok tehàt igen csak 100% on Nèmetül kell gondolkodnom nekem ez okoz problèmàt a Magyar gondalataim Nèmetre fordìtäsa sem logika sem egyszerűsèg nem köti össze őket…
Völegènyemmel is a közös nyelvünk a Nèmet.
Nekem az okoz nehèzsèget hogy nem tudom magam ùgy kifejezni mint ahogy azt az eddig tanultaktòl mert màr 3Kursust is elvègeztem a munkàm mellett, elvàrnàm.
Nehèz a gramatikàt jòl elsajàtìtani. Sokat nèzek tèvèt de azt èrzem csak ülök ott ès nèzek…..mièrt van ez hisz màr annyit tanultam??? minden nap ùj szò teszt könyvet töltök ki….stb.Mikor jön el az az idő amikor hasznàlom vègre a tudàsom ès nem agyalok hogy is mondjam mert az ùgy helyes?!Engem ez szomorít el szeretnèk igazàn jòl beszèlni ès megèrteni a kollègàim ès nem mindig vissza kèrdezni ezt most mièrt ùgy mondta?? Hisz èn nem így tanultam:(
Köszönettel Nòri 🙂